Sider

mandag 15. juli 2013

Heklet grytekluter i bølgemønster.


I følge statistikken her på bloggen har jeg utrolig mange lesere på de innleggene hvor jeg viser hvordan jeg lager ulike produkter. 

Jeg blir utrolig glad når jeg tenker på at det er så mange som blir inspirert av det jeg lager. 

Her kommer en oppskrift på grytekluter med bølgemønster. 






Jeg starter med å lage to like rutenett av luftmasker og staver. To luftmaske og en stav. Etter flere sett grytekluter har jeg kommet frem til at 13 ruter i lengden og bredden blir en fin størrelse og så passer det veldig fint ut i mønsteret/bølgene, da blir det en søt fin sirkel i midten. 


Deretter er det å begynne på bølgene. Bølgene består av 4 staver. 
Følg rutenettet i ytterste runde, fire staver opp, bortover, nedover, bortover, og opp - osv. 

Ja dette er et håndarbeid som krever tålmodighet.......



Jeg liker å lage begge samtidig, først og fremst fordi jeg ofte bruke restegarn og da er det lettere å "dele" garnet slik at de blir like. 


Det er bare fantasien som setter grender for fargevalg. Jeg liker godt når det er en hvit kant ytterst og ulike farger inn mot midten. 



Jeg avslutter med en runde med fastmasker, derette er runde med "picoer"= 3 luftmasker 1fastmaske i første luftmasken, hopp over 2 fastmasker 3 luftmasker osv........

Husk å lagen en fin hank.



Håper dette var en god forklaring. Gi meg gjerne tilbakemelding om det er noe som er uklart.







Her er noen andre fargekombinasjoner som kan være til inspirasjon........














LYKKE TIL !! 

8 kommentarer:

AlottesVerden sa...

Utrolig fine grytekluter...disse kunne jeg tenkt meg prøve ut en dag :)

Fin helg til deg
Ann-Charlotte

Anne Lise sa...

Så flink du er!!! Jeg elsker denne typen grytekluter! Finfin fredag til deg :)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Line!
Så fint at du har lagt ut oppskrift og fremgangsmåte til disse gryteklutene! Jeg har akkurat skrevet et innlegg om gamle grytekluter på bloggen min, og der har jeg linket til deg!
http://cathskreativehjorne.blogspot.no/2014/01/gamle-sjarmerende-gryte-kluter.html

Ha en fortsatt fin vinteruke!

Klem Cathrine :-)

Mosippa sa...

Så fina grytlappar! Ja, det tar nog tid men det är nog mödan värt!

Ingunn sa...

Takk for oppskrift på lekre grytekluter, og ikke minst for bildene og den gode forklaringa!
Fant bloggen din via Cathrines Kreative Hjørne. Nå ble jeg virkelig inspirert til å finne fram heklekroken....

Ha en fortsatt fin onsdag!

Klem fra Ingunn

Helen sa...

Wow - så fine !

Men, ser de er nok litt tidkrevende..strikking er vel mer min greie.

Selger du slike?

knitting person sa...

Kjempefine! Elsker når gamle mønstre blir brukt!Ser at noen begynner i midten, mens du begynner ytterst og går innover. Noen erfaring der?

kjersti sa...

Tusen takk for fin forklaring! Nå skal jeg endelig få laga meg nye sånne :)